Machi 1st Service

Hari ni aku hantar ‘Machi’ untuk service pertama. Servis pertama aku buat kat Gombak, orang kata tempat tue tak banyak kete pun dan bagus juga sama seperti kedai lain la kan.  Servis pertama patutnya kereta baru x banyak karenah kan tapi aku nyer kete ni byk gak songeh masa 1000km pertama ni..

Antara masalah Machi aku neh ialah Machi nyer radio, radio Machi boleh connected to USB drive dan read MP3 file tapi seminggu sebelum servis menda alah tu tidak berfungsi, aku sendiri tak tahu la kenapa tetiba plak tak read file cuma leh charge je la phone. Kekadang time bosan aku nak gak la kan denga dari aku nyer hp so bila tetiba tak fungsi pelik la kan aku pun ngadu la sok sek sok sek ngan orang Proton tu..selain tu aku nyer tempat nk isi minyak susah nak buka. Ini aku rasa mungkin die ketat lg ke kan sbb masih baru orang kata, habis nak tuang minyak kena tekan-tekan-tekan bebanyak kali plak wat aku fed up jek..huhuhu (kurang penyabar org nya aku neh…ekekeke…)

Pernah selepas seminggu aku amik kete neh, aku nyer lampu Aladdin tetiba menyala. Laa…da kenapa plak la kan.. Aku pun tak tahu kenapa lampu yang macam teko aladdin tu menyala tak nak padam², aku call orang Proton, dowang swuh bawa g check-up..tapi masa tgh nyala tu aku ada la call Cik Blank, ha..sbb die je aku kenal yang paling lama guna kete..tapi die pun tak tahu..bila ingat balik sepanjang aku guna kete die..mmg xpernah ada masalah camni, lepas 5 tahun pun kete die masih elok, xde masalah. HUhuhu..Tanya sana tanya sini..memacam jawapan aku dapat. Klaka gak bile aku ingat balik. Ramai serba tahu…^__^ Anyway, sebelum hari esoknya aku bawa g check-up kat tempat Proton yang sama aku servis harini, lampu Aladdin tu cam chipsmore plak, kelip ada kelip hilang then die terus lenyap. Uiks….ajaib. Lampu Aladdin kan…tu yg ajaib kot..tetiba hilang tnpa kesan tp untuk kepastian aku bawa gak la g check-up dan Pak Cik Teknikal tu kata, kete awak ok. xde masalah, da check guna komputer pun, komputer ni pun xde detect apa².. Kusss semangat….klo macam tu bgus le…sbb dalam bulan ni aku byk kali nk ulang alik Melaka. Melaka – KL – Melaka  – KL….gugugugu…

So, Saga ni banyak gak faulty ek..tapi so far aku pakai dah 2 minggu lebih. Alhamdulillah, segalanya ok. Tak tahula lepas ni apa plak yang akan muncul. Proses mengenali hati budi memasing la ni kan..kononnya. ^_^ Dalam proses servis, dia akan bg quotation harga dan barang apa die bg..erks…aku tak pham yg ni..sbb mungkin aku kureng minat kete jd byk gak aku tak tahu apa yg die explain dan aku tak tahu la kan klo kat luar harga die murah ke tak..sbb kgkawan aku kata ko servis kat Proton mahal wehh…tp aku nak safety and warranty terjamin, aku rela byar lebih sikit.. Nak pakai lama kan..so kenalah berkorban sikit. Abg Proton tu kata, servis pertama mmg cecah la 200 tapi pasni x smpai 200 katanya. haa…iyola abe..den bayo je..tak taw la pasni jd pe… kui kui kui…

Machi

Ha….magnetrap tu menarik jek aku tgk die. Bentuk die cam gelang. Kata akak Proton yang explain quotation neh..gelang ni die charge skali je dan menda tu boleh tahan selama 3 tahun. Die tgkap besi dalam oil filter tu. Bila minyak tu naik, die perangkap la besi² halus tu bg tak join skali naik ngan minyak. Ni buat kete smooth je..camtu la lebih kurang die explain yang lain² tu aku x berapa nak ingat. Octane Booster tu utk pe ek? Hahaha… Screenwash tu die bg aku air tambahan khas utk cermin kete aku. Kononnya die nyer tu campuran bahan yang selamat dan bgus utk skrin aku. Erk…aku tak tahu mana nk isi menatang tu..then die kata, eh..kami buatkan semuanya skali termasuk la pam kan angin lam tayar kete. Ouhhh……kui kui kui…pastu aku x bising la kan..sbb RM5.70 je..tak taw la klo aku buat sndri beli bahan tu camne lak kan…untuk sementara ni..biarlah orang² Proton ni buat keje..lgpun dowang bosan tu xde kete…ngee..

Okla…kete da servis..skrg le plak siap ke majlis akad nikah kawan aku, Cik Dolie Polie tuh….x sbaar nyer nak tgk die…………………
Nak pakai apa neh….adesss……masalah baru plak……

One thought on “Machi 1st Service

Komen >

