Ruam pada Bayi.

Anak aku tumbuh ruam pada bawah leher. Masa memula kena, bahagian belakang badan ada juga tapi selepas sapu tepung ubi, dalam sehari dah hilang cuma yang bawah leher liat sangat nak hilang. Jadi aku rasa tepung ubi tak ada kesannya di bawah leher.

Aku pun pergi farmasi beli krim nama Dermoplex (Calamine Cream). Selepas hari 3 pakai, ruam semakin merebak. Alamak. Rimasnya aku tengok.

Kalau siang dia aktif main, memang tak ingatlah kan nak menggaru. Malam nak tidur, mulalah ketidak selesaan dia. Garu sampai berdarah.

image

Masa memula sapu tepung ubi. Macam ini lah jadinya.

image

Ini pula selepas beberapa hari guna Calamine Cream. Aduss...

Selepas itu, mak saudara aku cadangkan kerapkan mandi jika cuaca panas. Itu sahaja cara untuk kurangkan ruam katanya. Sambil itu sapukan juga tepung ubi untuk kekal kering dan sejuk.

Jadi, anak aku mandi tengahari kekadang sampai 2x sehari.
Jam 8.00 – 9.00 pagi untuk mandi pagi. Nanti pukul 11.00 pagi dia tidur dan bangun sahaja terus mandi. Dia main dan makan kejap.
Selepas itu, aku mandikan lagi baru dia tidur petang. Bangun je petang, mandi lagi.

Adakala dia tak tidur pagi jadi sebelum tidur petang mandi. Janji badan dia tak melekit sebelum nak tidur.

Kalau malam pun sama. Kekadang kalau panas dan terasa bahang sangat aku akan lap atau siram sekejap badan dia.

Alhamdulillah, memang nampak perubahan.

image

Dah kurang dah sikit.

Sekarang masih ada lagi sikit ruam. Bila terpaksa keluar beli barang dengan cuaca yang panas pasti bintik-bintik merah keluar.

Ini adalah cara aku mencuba untuk hilangkan ruam anak aku. Kalau anak anda mungkin cara yang berbeza. Apa anda buat dengan ruam anak anda?

Aku ingat kalau minggu ini tetiba ruam naik teruk balik, memang nak pergi klinik untuk periksa. Ada orang cakap mungkin itu adalah alergi.

Doakanlah dia cepat sembuh ye.

Advertisements

Komen >

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s