Popia TSS a.k.a Popia TerSangat Simple

Hari ini aku rajin pula nak share resipi. Haha. Ini kali ke-3 masak popia atas permintaan. Sedap katanya. (kembang semangkuk dengar, hahaha)

Resipi Popia TSS
Bahan Inti
200gram – isi ayam (potong kecil)
– main agak je 200gram tapi ikutlah nak letak banyak mana.
1 biji – bawang merah
1 biji – bawang putih
1 biji – cili api (saje nak rasa pedas sssssiiiiiikkkiiiittt je)
– nak pedas sgt letak banyak, tak nak pedas tak payah letak.
2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil garam
Taugeh & Sayur campur – main agak-agak banyak mana nak letak.
(taugeh tu aku beli 50 sen pastu aku sama banyakkan dengan sayur campur)
2 biji telur

Ha..simple kan bahan? Tak payah nak letak mihun la apa la..sebab nak makan sendiri je..

image

Gambar kuning last sekali tu telur yang sedang digoreng.

Telur goreng asing taw. Pecahkan sebiji, pukul sikit, goreng dan hancurkan. Lepas tu letak tepi.

image

Bawang tu cincanglah semua, tumiskan sampai naik bau.

image

Bau pun dah sedap masukkan ayam. Ha...gaul lagi..gaul lagi.. Bila ayam dah mula nak masak, masukkan sos tiram dan garam. Gaul sampai ayam masak.

image

Kemudian, masukkan sayur. Gaul rata. Gaul sampai sayur semua masaklah. Tak lama pun kejap je.

image

Bila sayur dah masak, barulah masukkan telur hancur yang dah digoreng tadi tu. Gaul kejap je pastu matikan api.

image

Ha, jom menggulung. Kulit popia ni ikut korang lah nak beli jenama apa. Nak buat kulit sendiri pun boleh. Haha.

image

Jeng jeng jeng

Siap. Tak ada gambar siap goreng sebab buat nak simpan dalam peti sejuk. Hihi.
Dek kerana En. Suami tak suka popia disira sambal manis, jadi aku pun tak buat sambal.
Kalau nak buat senang je..

Sambal Manis (Sira Popia)
Bawang putih
Bawang merah
Cili boh
Gula pasir
(semua bahan ini ikut agak-agak nak buat banyak mana sambalnya)
Tumiskan bawang putih dan merah.
Masukkan cili boh, goreng sampai pecah minyak.
Masukkan gula.

Boleh siram je atas popia yang dah digoreng atau masukkan popia yang siap digoreng dan goreng sekali dengan sambal sira.

Okay?

Tak sabar nak goreng esok. Hihi.

Advertisements

Komen >

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s