Oh! My Fidyah

Tahun lepas, aku bersalin beberapa hari sebelum puasa dan berpantang di bulan puasa maka sebulanlah aku tidak berpuasa. Memang dugaan sungguh bila fikirkan nak ganti sebulan puasa. Gulp~

Aku akan cuba ganti sedikit demi sedikit tapi tak dapat nak buat tahun ini sebab menyusukan anak buat aku tak berdaya sangat nak tahan lapar.

Tahun ini dijangka umat Islam akan mula berpuasa bermula 6hb Jun 2016 dan itulah tarikh lahir anak aku. Maka genaplah setahun Khairunnisa’. Jadi, InShaaAllah tahun ini aku boleh berpuasa kecuali cuti umum (datang bulan) sebab Nisa dah mula makan dan minum jadi waktu siang tidak terlalu kerap menyusu dan aku boleh tahan lapar lama sedikit. Huhu…

Tidak sempat ganti maka aku pun kenalah bayar fidyah dan memahami isu fidyah ini macamana. Dek kerana dah duduk Johor, jadi aku cari info bayaran fidyah ikut negeri ini lah kan.

PENGERTIAN FIDYAH
Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan terhadap individu Islam yang tidak dapat menggantikan puasanya di Bulan Ramadhan pada satu tahun sehingga tiba Bulan Ramadhan tahun berikutnya.

Hukum membayar Fidyah adalah WAJIB sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah : Ayat 184 yang bermaksud : 
“……Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar Fidyah iaitu memberi makan kepada orang miskin”.

Walaupun fidyah telah dibayar, namun bagi mereka yang sengaja meninggalkan puasa atau kepada golongan tertentu, puasa yang ditinggalkan tetap wajib diganti mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.

Dah bayar kena juga ganti. Semoga tahun depan aku akan berjaya gantinya sedikit demi sedikit!! Chayok!

Untuk lebih senang faham,
Aku ada ambil info permasalahan fidyah di laman sesawang Majlis Agama Islam Johor

image

Masalah 1

image

Masalah 2

image

Masalah 3

image

Masalah 4 & 5

image

Masalah 6

Ha, dengan gambar rajah senang kan nak faham masalah nak membayar fidyah bagaimana?

Harap info ini membantu anda semua.
……………………………

Nak barang murah tapi berkualiti?
Mungkin apa yang anda cari ada di sini :

Taraaaa : http://www.carousell.com/sayajualawakbeli
FB : facebook.com/sayajualawakbelilah
Instagram : SayaJualAwakBeli

Komen >

