Penyakit Berjangkit 

​​Sekarang banyak wabak dan jangkitan penyakit yang kembali menular.

Jadi ibu dan ayah kenalah main peranan sempena nak dekat raya. Kalau ibu sibuk layan tetamu, si ayah tolonglah pantau anak-anak kecil mereka. Kalau nampak orang lain merokok, si Ayah plak bawa anak menyembang, si Ibu amik la si kecil pula.

Raya ni susah nak sekat orang datang, ye la takkan nak menghalau pula? Lepas tu kita pun datang ke rumah saudara mara, ada saudara mara lain pun juga menyinggah.

Waktu ini kenalah pandai mengelakkan orang cium, dukung dan peluk. Dalam situasi macam ini, ibu dengan ayah kena peka dengan keadaan sekeliling. Ada sesetengah ayah tu sambil lewa je jaga anak, ibu pula dah penat. Ayah pula buat tak nampak ibu dah penat. Nanti anak sakit yang sakit menjaga ibu dan ayah juga. Jadi kalau dah memasing penat, bawa diri ke tempat kurang orang.

Anak yang dah pandai jalan ni pun 1 hal juga nak kawal. Bila dia nampak kengkawan reramai, teruja dia nak ikut berlari, bergurau dan berkawan. Masa ni memang susah sangat nak kawal pergerakkan dia, dia pasti tepis-tepis je tangan kita ni, pastu kalau dukung, dia punya 1001 lekuk nak turun, jenuh aih. Masa ni si ibu jenuh fikir dan jeling-jeling si kecil. Haha. Kalau ada carrier tu, pakai je. (ni utk bawah 2 tahunlah) Kalau rumah sendiri pula, pantau-pantau je la pergerakkan dia.

Paling mudah nak elakkan penat dan kes cium-cium ni adalah duduk rumah. Tak payah sibuk merayau. Lebih-lebih lagi bayi yang belum cukup setahun tu.. Kesian weih nak tgk korang usung die, pastu semua ckp comel, nk dukunglah, nak peluklah, nak wefie, selfie bagai…sekali terbuka flash plak, berpinar mata baby, pastu baby dah penat, sakit badan, menangis mengamuk, yg tggung ibu dia.

Pendapat 5 sen aku je..

Advertisements

Komen >

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s